Když jsem si koupil HTC Hero, mobilní telefon s operačním systémem Google Android, stále jsem ještě věřil tomu že se k mobilním Windows vrátím. Alespoň tak, že si mobil s Windows Mobile koupím jako druhý, například pracovní, stroj. Když se objevily první zprávy o HTC HD2, myslel jsem že si jej přeci jen koupím – i přestože nemá klávesnici a je dost rozměrný. Na HD2 mě lákal jeho výkon, displej s velkým rozlišením a Windows které znám a dlouhá léta jsem je používal.
Ale čím déle jsem četl recenze a sledoval videa na téma HTC HD2, tím jistější jsem si byl že pro tenhle mobil si do obchodu nepůjdu. Po dnešních zprávách, které informují o předpokládané dostupnosti telefonů s Windows Mobile 7 na trhu, jsem si již jistý, že si nepůjdu pro žádný mobil s Windows.

Android 1.5
Celou dobu jsem se zalíbením sledoval vývoj Windows Mobile 6.5 a jejich následujících verzí, které se mezi lidi nedostaly a podle Microsoftu ani nedostanou. Vždycky mě bavilo sledovat, jak se něco mění a jak to vzniká. V případě mobilních telefonů i za cenu, že si tím třikrát týdně naprosto dokopu mobil. Jenže pak přišla studená sprcha v podobě oficiálního vypuštění Windows Mobile 6.5. Díky ladění výrobců a dalším systémovým procesům se na trh dostal systém víc než půl roku starý. Něco, co má víc než k modernímu operačnímu systému blíž k čemusi, co bych spíše nazval pomníček neschopnosti. Na verzi 6.5, na té oficiálně vydané, je totiž až příliš očividná snaha Microsoftu dohnat konkurenci a hlavně jejich neschopnost se s tím poprat. Nový plug-in pro Today obrazovku a nové menu se podařilo, líbí se mi. Stejně tak se mi líbí některé nové vychytávky. Bohužel je však na nich až příliš zřejmé, že jsou pouze dobastlené do starého operačního systému. Například ony pěkně zaoblené záložky ve spodní části displeje při přepínání problikávají a odhalují svojí původní podstatu. Celé jsem to čekal a moc dobře věděl, že to přijde – i přesto to byl nepříjemný šok.

Windows Mobile 7
Těšil jsem se však na Windows Mobile 7 na kterých Microsoft usilovně pracuje a které pravděpodobně budou moderním operačním systémem. Podle všech informací by měly mít zcela nové grafické rozhraní a dost možná i novější jádro, byť původní koncepce. Jenže podle nejnovějších informací se má tento systém dostat mezi uživatele až v druhé polovině roku 2010, tedy o půl roku později než se očekávalo. Zároveň se také vyvíjí Windows nesoucí neoficiální označení 6.5.1, které pokračují v trendu 6.5 a pouze mění grafické rozhraní stylem „vyměníme obrázky“. Je to sice podstatně kvalitnější práce ale pořád je to jen snaha schovat něco, co všichni znají několik let. Bohužel mě čím dál častěji napadá, že právě to budou Windows Mobile 7. Ale uvidíme… za rok. Ten rok čekání a náskoku konkurence by musel Microsoft nějak vykompenzovat a nedokáži si představit, jak by to mohl udělat – jak geniální operační systém by musel představit abych si řekl, že to za to stálo a opět si koupil přístroj s Windows.
Zatím jsem se naučil žít s HTC Hero, který je vybavený operačním systémem Google Android. Ten má výhodu, že je napsaný nově, od základů a podle požadavků současných lidí. Je koncipován v mnoha ohledech podobně jako Windows. Například si zachoval otevřenost která pro uživatele například znamená možnost nainstalovat cokoliv – ať už je to z Android Marketu nebo odkudkoliv z internetu v podobě .apk balíčku. Android je ale jednodušší v tom, že mnoho nastavení chybí. Není to chyba, prostě nejsou takové věci podstatné. Uživatel je tak sice postavený před mobil, který si nemůže tak dobře přizpůsobit ale na druhou stranu také před mobil jež byl navržený hlavou a naprostou většinu věcí není třeba nastavovat. U Windows se mi často stávalo, že jsem se sám sebe ptal „který debil tohle vymyslel“ a následně jsem zamířil s editorem do registrů abych vybranou vlastnost nebo chování ohnul podle svých představ. S Androidem se mi to ještě nestalo, většinou mě naopak mile překvapí chování systému a různé drobnosti, které zpříjemní každý den.

Windows Mobile 6.5
Zajímavým příkladem je displej. Přístroje s Windows mají WVGA (480×800 px) rozlišení zatímco Android na takové rozlišení teprve čeká a zatím si musí vystačit s HVGA (320×480 px), tedy s necelou polovinou. Samotného mě Windows naučily chtít co možná nejvyšší rozlišení, takže jsem na HVGA také koukal se značnou nedůvěrou. Nicméně musím říct, že neprávem – ze dvou důvodů. Prvním je písmo. Android používá „linuxové“ vyhlazování OpenType které je na první pohled více rozplizlé ale také hladší. Windows naopak využívá ClearType, které zná každý uživatel velkých Windows. ClearType preferuje hranatější písma a navíc v jednom směru (vodorovně?) nedokáže vyhlazovat prakticky vůbec. Výsledek je ale jediný – na displeji s malým rozlišením ClearType naprosto selhává a dělá víc škody než užitku zatímco OpenType funguje dobře i na malých displejích mobilů. Díky tomu se mi zdá písmo Androidu mnohem čitelnější i na displeji s méně než polovinou obrazových bodů. A o tohle jde především neboť na mobilu prakticky neustále něco čtu (SMS, maily, webové stránky…). Druhým důvodem je grafika. Windows vznikly v době, kdy byly obvyklé QVGA (240×320 px) displeje nebo i horší a naopak lepší byly zpravidla neskutečným luxusem. Windows excelují (tedy aspoň do verze 6.1 včetně, dál tuto výhodu zrušili) na mrňavých displejích ale na těch velkých jen zcela zbytečně plýtvají místem i přestože nenabízí nijak dobrou ovladatelnost prsty. Místo tedy zaplácají naprosto zbytečně. Android vznikl do doby velkých displejů a konkrétně pro HVGA byl navržen, což je na něm hodně vidět. Grafické prvky vypadají pěkně a i přestože jsou stavěné na ovládání prsty, neplýtvají tolik místem na displeji a umožňují lepší manipulaci s informacemi na něm.
Takových míst je na obou systémech vidět více a je z nich zřejmé, že Windows vznikly do jiné doby, s jinými požadavky. A ani překreslení obrázků a zvětšení tlačítek nezmění fakt, že systém je koncipován zcela odlišně. Je to podobné jakoby člověk postavil rodinný domek a pak se snažil jinou fasádou a střešní krytinou zamaskovat tento fakt a všechny přesvědčit o tom, že je to tovární hala.
Další výhodou Androidu je mnohem rychlejší vývoj. Nové verze přichází zhruba po půl roce a během dalších několika měsíců jsou mezi lidmi. Běžný uživatel tak ví, že nebude trvat dlouho a bude vylepšená verze, která přidává nové vlastnosti a ty chybné napravuje. A naděje na zlepšení občas dokáže udělat divy.
Ani jeden ze systémů není závislý na věcech od výrobce (Microsoft, Google) ale bez nich to není tak docela ono. Mobilní Windows jsou připravené pro používání s Exchangem, MyPhone a také s počítačem na kterém běží Windows. Android naopak počítá s portfoliem služeb Google (Mail, Calendar, Maps) a vůbec nepočítá s počítačem. Všechny tyto služby fungují s kterýmkoliv webovým prohlížečem. A lze je synchronizovat s mnoha aplikacemi napříč všemi systémy (například s Thunderbirdem/Lightningem na Linuxu). Díky tomu je Android skutečně nezávislý na platformě a nijak nenutí svého uživatele aby si nainstaloval ten či onen operační systém. Díky snadné synchronizaci s čímkoliv je navíc celkem možné používat Google pouze jako prostředník a vůbec služby přímo nepoužívat. Stejné je to i s vývojem aplikací. Ty jsou psané v Javě a vývojové prostředí lze nainstalovat na Windows, MacOS X nebo na Linux.
A teď když sleduji práci s operačním systémem webOS (Palm Pre a Pixi), zjišťuji že přístup Androidu a webOS je normální a ten divný operační systém je ten od Microsoftu. Paradoxně mobil, který není můj, také trochu přispěl ke zjištění, že Windows Mobile již nikdy.
reagovat na tento komentář komentář byl přidán ve středu 11. listopadu 2009 v 15:01
Amen! Velmi výstižně jsi vystihl myšlenku!
reagovat na tento komentář komentář byl přidán ve středu 11. listopadu 2009 v 15:18
Musím říct, že docela koukám. Každopádně něco na tom určitě bude. Docela rád bych si Androida vyzkoušel. Zatím se mi asi nejvíce líbil webos (z videí).
reagovat na tento komentář komentář byl přidán ve středu 11. listopadu 2009 v 15:56
Musím říci, že v tomto mě Microsoft trochu naštval. Trochu více. Snaží se ze sebe udělat plnohodnotný brand, ale dělá obří chyby. Dohnat AppStore Applu s takovými nároky na vývojáře v případě Marketplace je výsměch všem. A co více, nejen, že se WM7 zpožďují ve vydání, ale dokonce začínám mít dojem, že MS odsouvá Windows Mobile na vedlejší kolej. Nemohu totiž pochopit, proč ve Visual Studiu 2010 nebude možné psát aplikace pro Smart Device, kam spadá i Windows Mobile. Ve VS2005 mohl psát aplikace každý. S verzí 2008 si vývojář musel pořídit nejdražší verzi Professional asi za 20k Kč a nyní není známo, jak se bude vyvíjet pro WM7. Jak to vypadá, tak Visual Studio to nenabídne. Alespoň oficiálně. Takže buď MS připraví nějaký speciální nástroj jen pro WM, aby to bylo pro vývojáře dostupnější, jako u ostatních platform a nebo asi bude smůla. Nevím, nechápu.
reagovat na tento komentář komentář byl přidán ve středu 11. listopadu 2009 v 16:28
Souhlas s výtkama od Scottyho, taky nechápu proč MS pohřbívá svou hlavní výhodu – rozsáhlé množství (robusních, kvalitních, komplexních!) aplikací tím, že háže vývojářům (začínajícím) klacky pod nohy.
Na druhou stranu dosavadní filozofie WM mi vyhovuje a naopak se děsím toho, že další verze, tak jako to neuměle začíná 6.5 budou stále více iphonovatět a androidovatět. Vyhovoval mi konzervativní přístup ke způsbu práce s telefonem, i když pomalý vývoj pohřbýval a pohřbívá i ten. To že je WM jiný, považuji za výhodu i když chápu, že moje preference jsou značně menšinové.
BFU mobilních rozhraní je na výběr více než dost. Pokud MS dokáže nabídnout něco jiného, bude to jedině dobře. To že rozhraní WM nevypadá tak cool a není plné efektů mi nevadí. Že se musí příliš věcí nastavovat a přizpůsobovat je pro mě výhoda. Kdyby zapracovali na kvalitě vestavěných aplikací (outlook, sms, kontakty, home obrazovka…) a ostatní nechali při starém, byl bych happy :)
reagovat na tento komentář komentář byl přidán ve středu 11. listopadu 2009 v 19:26
Reakce na Huncut @ 11.11.2009:
Nemyslím, že můj pohled je ten správný, ale je to můj názor na věc. Když se dívám kolem sebe, zdá se že Microsoft kvůli vidině peněz a zákazníků zkusil přejít ze starého světa ve kterém exceloval do nového světa, kde vládne iPhone, webOS a Android. Jenže jediné co dokázali je, že jsou teď zaseknutí mezi světy – zničili v čem byli dobří a nedokázali přinést to, v čem jsou dobří ostatní. Odešel bych od nich možná tak jako tak, ale kdyby zůstali ve starém stylu, neměl bych aspoň pocit, že zvrtali co mohli. Měl bych dojem, že se jen změnily mé potřeby.
Myslím, že kdyby nabídli rozhraní pro normální lidi, neudělali by chybu. Lidi po chytrých mobilech prahnou a Microsoft má kapacity na to, aby jejich touhy naplnil. Ježe ne s tímhle přístupem kdy je zjevně na všechno čas a kdy stačí jen jakž-takž namalovat léta starý systém.
Reakce na Scotty @ 11.11.2009:
Také se mi místy zdá, že vývojář aplikací pro jejich systém je někdo nežádoucí. Poslední dobou si jich moc neváží. Ale to evidentně celé platformy. Asi si to mohou dovolit neboť vlastníjiné trhy (operační systémy, databáze, firemní řešení, herní konzole), ale je to škoda.
reagovat na tento komentář komentář byl přidán ve středu 11. listopadu 2009 v 21:05
Článek se hezky četl, ale nejen to, naprosto souhlasím :). Pokud Microsoft nezabere, končí na poli mobilních telefonů. Kdysi jsem vyhrál HTC touch diamonda-po papírových stránkách to byl lepší mobil než všemi milovaný iPhone, co se ale týče reálného použití, byla to hrůza-naprosto nepoužitelné pro běžného člověka. Takže po pár týdnech jsem ho prodal a už nějakou tu dobu čekám, až vyjde pořádný Android phone, ptže tato platforma se mi velice zalíbila a je podle mě to nejlepší pro běžného uživatele. Ani moc(jako např. WM), ani málo(jako např. iPhone) složitá, naprosto akorát :).
reagovat na tento komentář komentář byl přidán ve středu 11. listopadu 2009 v 21:11
Ono je to prosté. Windows 7 Mobile je dávno tu, dokonale napsané a funkční lépe než konkurence, akorát nepochází od Microsoftu ale od HTC.
http://www.facebook.com/note.php?…
reagovat na tento komentář komentář byl přidán ve středu 11. listopadu 2009 v 21:34
Reakce na Radek Hulán @ 11.11.2009:
Zrovna Sense nepovažuji za nejšťastnější krok. Na Windows Mobile je dost chybové (většina chyb, které jsem potkal plynula z neschopnosti Sense komunikovat se samotným systémem) a integrace do systému by mohla být mnohem lepší. Což člověk pochopí hlavně s mobilem s operačním systémem Google Android, kde je taktéž Sense od HTC ale provedené mnohém lépe – citlivěji integrované v systému a bez hloupých chyb. Či spíše bez jakýchkoliv chyb.
reagovat na tento komentář komentář byl přidán ve středu 11. listopadu 2009 v 21:49
HTC Sense na HD2 jsi (zřejmě) ještě nepotkal. Je na světě 3 dny a já je 3 dny používám. 0 chyb, báječná rychlost, přepsané naprosto vše ve WM. Nazývám to „HTC Mobile“, protože to není Windows Mobile.
PS: ono +/- to samé je portována na WM i Android, takže nám rozdíly poněkud zanikají. Jenže WM má stále tu výhodu drasticky většího množsví aplikací. Osobně bych si WM telefon také nekoupil. Ale „HTC Mobile“, tedy 80% HTC a 20% WM (rychlý kernel) je špička.
reagovat na tento komentář komentář byl přidán ve středu 11. listopadu 2009 v 22:12
Reakce na Radek Hulán @ 11.11.2009:
Sense na HD2 jsem neměl tu čest, HD2 jsem ještě ani neviděl naživo. Nicméně jsem dobře obeznámen se tím software – Sense, WinMo 6.5 a jejich kombinace tak, jak se používají v HD2. Používat se to dá, možná i tři dny. Ale při trochu hnidopišském prozkoumání možností, které Sense nabízí není problém na chyby narazit. Například kolem odesílání SMS a jejich doručenek, což je mimochodem neopravený problém už od TouchFLO 2.1. A osobně mi velmi vadí, když někde je hromada funkcí a čtvrtina z nich vůbec nefunguje, to ať tam raději nejsou. HTC na Androidu dokazuje, že to umí. Takže mě napadá, že chyby Sense na Windows Mobile jsou způsobené právě Windows Mobile i přes evidentní snahu HTC zachránit co se ještě dá.
Ano, pro WinMo je tu více aplikací, o dost více. Ale dokud nefunguje pořádně samotný operační systém, je široká paleta aplikací celkem bezcenná záležitost. Bohužel. A postupem času se z celé té palety stává čím dál zbytečnější hračka vhodná jen do prodejních letáků.
reagovat na tento komentář komentář byl přidán ve středu 11. listopadu 2009 v 22:17
„A osobně mi velmi vadí, když někde je hromada funkcí a čtvrtina z nich vůbec nefunguje“ – nehodnoť prosímtě něco, co jsi neviděl. HTC Sense na HD2 není to samé co na Touch Pro 2 či pre-release ROM na XDA. Píšeš fajn články, a toto je nedůstojné ;)
HD2 ROM je špičková. Zařízení je úžasně rychlé a ovládá se lépe než HTC Hero či iPhone 3GS. To jsou fakta od člověka, který měl všechna ta zařízení v ruce (ty ne), nikoliv mýty či předsudky. Více to nebudu komentovat.
reagovat na tento komentář komentář byl přidán ve středu 11. listopadu 2009 v 23:19
"Píšeš fajn články, a toto je nedůstojné ;)… súhlasím, že carnero píše fajn články, musím ale priznať, že mňa zaujímali len tie WM… Systémy s efektným listovaním medzi fotkami a hudobnými albummmi, prípadne hrami za dolar sú fajn, ale mňa veľmi nezaujímajú… Inak, že WM 7 budú až v druhej polovici budúceho roku, vieme už dávno, tak prečo to prekvapenie? Takže po odmlčaní sa windows-phones.com mi neostáva nič iné len …zbohom carnero.cc
reagovat na tento komentář komentář byl přidán ve čtvrtek 12. listopadu 2009 v 09:48
Reakce na petkal @ 11.11.2009:
Sbohem :) A doufám, že takto odejde z mých weblogů více lidí.
reagovat na tento komentář komentář byl přidán ve čtvrtek 12. listopadu 2009 v 12:31
Reakce na carnero @ 11.11.2009: Je fakt, že Windows Mobile jsou dnes na půl cesty, uprostřed ničeho. Podle mě je to stále nejlepší platforma pro PDA (ne tak kvůli kvalitám samotného OS, jako spíš díky nabídce aplikací třetích stran), ale těch nevyužitých či rovnou pohřbených možností je hodně :-(
Uvidíme za rok :)
reagovat na tento komentář komentář byl přidán ve čtvrtek 12. listopadu 2009 v 12:43
Reakce na Huncut @ 12.11.2009:
Nemyslím si, že Windows Mobile jsou špatný systém, myslím si že mi nevyhovují (což je čistě subjektivní věc). Ale jsem si naprosto jistý, že mobilní Windows mají na víc a kdyby se Microsoft snažil a přestal dělat jednu blbost za druhou, budou někde jinde. Možná k nelibosti konzervativních uživatelů PDA, ale oni by si zvykli a systém by se vyvíjel (vývojem nemyslím to, co právě předvedli u 6.5) a Microsoft by na tom vydělával o něco více.
reagovat na tento komentář komentář byl přidán v sobotu 14. listopadu 2009 v 18:58
Reakce na carnero @ 12.11.2009: Pan Hulán zřejmě neví, že má v telefonu TF3D 2.5 19202525 (nyní označované za Sense), které je momentálně portované do VGA, a též už vyzkoušené i na HTC Rhodium a ty bugy prostě má. Ale asi chápu to, že když někdo dá 15K za zařízení, tak si prostě nedokáže připustit, že na něm něco zlobí. U svého Touch Pro jsem byl na začátku také nadšen, ale dokonalé zařízení to prostě není.
reagovat na tento komentář komentář byl přidán v sobotu 14. listopadu 2009 v 19:43
Reakce na kecinzer @ 14.11.2009:
„HD2 ROM je špičková. Zařízení je úžasně rychlé a ovládá se lépe než HTC Hero či iPhone 3GS.“ – Však tam nepíše nic o tom, že neobsahuje zmíněné chyby. Pouze o tom, že je rychlá a dobře se ovládá. Což je z významné části otázkou hardware.
A připadá mi zcela zbytečné přesvědčovat někoho o tom, že HTC Sense prokazatelně má určité chyby. To že o nich neví může mít více důvodů (nepoužívá to, není takový detailista, nechce si to přiznat… možností je mnoho) a ve výsledku je pro uživatele jedině výhoda, že má dojem dokonalosti. Mě to hodně vadilo.
reagovat na tento komentář komentář byl přidán v sobotu 14. listopadu 2009 v 21:14
Zcela s tebou souhlasím, měl jsem HTC Touch Pro bylo to zajímavé zařízení, ale po jisté době mě přestalo bavit kvůli každé vychytávce flashovat romku či měnit registry(a 4× za týden mít jiné číslo OS) pak jsem se rozhodl koupit si Hero. A to byla změna jako z bytu 2+kk na rodinnou vilu. U androidu jsem nahrál novou rom a to bylo vše, chyby neshledávám sense je krásně zaimponované do androidu a je vidět že upravovat software htc vývojářům fakt jde. Ani nemám potřebu si zařízení ,,rootnout". Jen s velkým očekáváním čekám až HTC na twitteru oznámí příchod rom pro hero ve verzi android 2.0 eclair. Jen jedna otázka, když byl blog windows-phones.com bude i nějaký android blog. Díky tvé články jsou skvělé.
reagovat na tento komentář komentář byl přidán v neděli 15. listopadu 2009 v 00:23
Reakce na craig @ 14.11.2009:
Androidí weblog ve stylu Windows phones neplánuji. Všechno bude buďto zde, nebo v případě zajímavého článku na SmartManii. Vedení weblogu byla jedna z věcí (vedle flashování), která sežrala neskutečně mnoho času a přestože mě mnoho naučila (ohledně mobilů s Windows), raději se budu věnovat jiným věcem. Třeba vývoji aplikací pro Android.